דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זוגות זוגות - שילובי מזון 

מאת    [ 03/05/2010 ]

מילים במאמר: 1319   [ נצפה 4026 פעמים ]

זוגות זוגות - שילובי מזון

טוב, את זה שצריך להשתדל לאכול בריא אנחנו מפנימים כבר, לאט אבל בטוח, לא?
אני שומעת על יותר ויותר אנשים שמקפידים על כל דבר שהם מכניסים לפה. אבל הנה פתאום באים חוקרים ותזונאים ומנחיתים "מטלה" חדשה:
לא מספיק סתם לאכול מוצרים בריאים - חשוב לשלב אותם יחד כדי להפיק מהם תועלת תזונתית מקסימלית.

אז אם כבר אוכלים כל אחד מהפריטים הבאים בנפרד, למה לא לעשות מאמץ קטן (חשיבתי בעיקר), לצרף אותם יחד, ולהרוויח איזה ערך מוסף בשביל הגוף שלנו?

הנה רשימה של 10 צירופי מזון מומלצים, כולל הנימוק למה טוב לצרוך אותם ביחד.

1. סלק אדום + תרד
כל מי שבשנות ילדותו הכריחו אותו לאמץ את פופאי כמודל לחיקוי, ודאי חש סלידה מסוימת מתרד גם היום. אבל עם עובדות קשה להתווכח, ערכו התזונתי של התרד לא יסולא בפז.
מי שרוצה שאכילת התרד שלו תשתדרג מבחינה תזונתית, צריך לאכול אותו יחד עם ירק אחר שמכיל ריכוז גבוה של ויטמין C, כמו למשל הסלק האדום. ולמה? כי הברזל של התרד ייספג במעיים טוב יותר אם יהיה בסביבה ויטמין C שיש בסלק האדום. אם לא כל כך אוהבים סלק, אפשר להחליף אותו בעגבניה או פלפל מתוק שגם הם מהווים מקור לויטמין הנדרש לעבודת הספיגה.

2. עגבניות ושמן זית
היוונים צורכים שמן זית ועגבניות במקום הראשון בעולם מבחינת הצריכה פר גולגולת, ומחקרים שנערכים כבר שנים אחדות הוכיחו שתחלואת הלב אצלם נמוכה מהממוצע, ותוחלת החיים מעל הממוצע העולמי. (אם יש משהו שהורג אותם זה העישון המסיבי והנהיגה המטורפת שלהם...)
ההסבר להמלצת השילוב הזאת - בעגבניות יש חומר שנקרא ליקופן שכבר הוכח כי הוא מפחית את הסיכונים למחלות לב ועורקים וגם לסוגים שונים של מחלת הסרטן. הליקופן הוא מסיס בשמן, ולכן נדרשת נוכחות של שמן בסביבה כדי להגביר את ספיגתו במעיים. ועל התכונות הטובות של שמן הזית לא צריך להרחיב, כולם יודעים... אז רק עשו את החיבור של זה עם זה באותה ארוחה, ואתם מסודרים.

3. סטייק + גזר
אולי הסבתות של פעם ידעו - מתוך איזה אינסטינקט השרדותי או מתת המודע הקולקטיבי - שצימס על יד צלי הבשר יעשה לנו טוב לבריאות? נכון, היום ידוע שבשר אדום הוא לא הכי הכי טוב, אבל מי יכול לוותר על אכילת סטייק עסיסי פה ושם? אז אם כבר אוכלים, דאגו לפחות שתהיה לידו תוספת של גזר. הספיגה של ויטמין A שיש בגזר יעילה יותר בנוכחות החלבון שבבשר. בבשר עצמו יש בין היתר גם אבץ שחשוב לחיזוק המערכת החיסונית, אז תנו ביס ענק בסטייק ותחשבו על זה שאתם למעשה תורמים לבריאותכם... (אני מקווה שהבת הנטורופתית שלי לא תפטר אותי מתפקיד אמא למקרא דברי הכפירה האלה...)

4. תה ירוק + לימון טרי
תה ירוק הוא באמת שיקוי קסמים, עמוס בנוגדי חימצון, מאיץ את חילוף החומרים ומה לא. כששותים אותו עם סקוויז של לימון טרי, הוא הופך להיות שיקוי קסמים טורבו - הגוף מצליח לספוג פי 13 את נוגדי החימצון מאשר בשתיית תה ירוק לבד, שגם היא כשלעצמה כברירת מחדל היא אופציה לא רעה בכלל. ואם כבר השתכנעתם לשתות תה ירוק, אז ותרו על השקיות והאבקות למיניהן, לכו על הדבר האמיתי. עלי תה ירוק מאצ'ה למשל, שהם העלים המשמשים לטקסי התה במזרח.

5. דגים + שום
שני אלה כנראה נולדו להיות זוג, כיוון שמלבד טעים - זה גם בריא. חומצות השומן שבדג מפחיתות כולסטרול, ובשום יש גם שפע תכונות חיובית שמשפיעות על לחץ דם, ניקוי העורקים ובכלל תחלואים לבביים. כשצורכים את זה עם זה ביחד, בצורה קבועה פחות או יותר, זה שידרוג רציני למערכת הבריאותית שלכם. רק שימו לב לא להיות בריאים אבל בודדים, כי הריח, הריח... (יש שיטות לנטרל אותו, אולי ברשומה אחרת...)

6. בשר אדום + רוזמרין
כבר דיברנו על זה שהבשר האדום הוא לא מי יודע מה מומלץ לנו, אבל אם כבר אוכלים אותו - לפחות נסו למזער את חסרונותיו, תוך הבלטת טעמו, על ידי ענפי רוזמרין. אלה גדושים בנוגדי חימצון, ובמיוחד בשתי חומצות (rosmarinic acid + carnosic acid) שמצליחות לנטרל את הרדיקלים החופשיים שבבשר. בקיצור, מלחמה בתוך הבטן שלכם, נוגדי חימצון נגד רדיקלים חופשיים, והלוואי שהטובים ינצחו.

7. מיץ תפוזים + שיבולת שועל
השילוב הזה יכול לזכות באליפות ארוחות הבוקר, מחקרים הראו שצריכה משולבת של שני המרכיבים האלה תורמת למניעה של התקפי לב, ועוזרת לניקוי העורקים ממשקעים שסותמים אותם, פי שניים מאשר אם נצרך כל אחד מהם בנפרד. התרכובת האורגנית הידועה בשם פנול (חומצה קארבולית) מצויה בשניהם, וכשהם משלבים כוחות הם מעולים לייצוב רמות של כולסטרול בגוף. רק מה, תעשו טובה לעצמכם ואל תלכו על התחליפים המעובדים - מיצי תפוזים כאילו טבעיים, או שיבולת שועל אינסטנט וכאלה. חפשו את הדבר האמיתי.

8. יין אדום + תפוחי עץ
טוב, על היין האדום וכמה טוב הוא עושה לבן אדם כבר נמאס לשמוע, ואם עוד פעם מישהו יגיד לי "תראי את הצרפתים, כמה חמאה, כמה קרואסונים, כמה גבינות 80% שומן הם אוכלים - ובכל זאת רזים ובריאים, הכל בגלל היין שהם שותים" אני אצרח. כי אלה יושבים לאכול ולוקחים טיפה מזה וטיפה וריבוע קטנצ'יק של גבינה זו או אחרת, הכל במידה. אצלנו, אם לא המחיר היקר - מה מפריע לנו לחסל כיכר עגולה שלמה של גבינה עתירת שומן? טוב, אז נגיד שעל סגולות היין שמענו, אבל מה התפוחים קשורים לעניין? מסתבר שהתפוחים מכילים תרכובת גבישית בשם קוורצטין, והיין מכיל פלבונואיד בשם קטצין, ושני החומרים האלה ביחד דואגים למנוע קרישי דם ולשפר את התפקוד של המערכת הקארדיו-וסקולרית בגוף.

9. ענבים + אוכמניות
שני סוגי הפירות האלה מתפוצצים מרוב נוגדי חימצון המצויים בהם, כל אחד בפני עצמו, אבל שוב - מחקרים הוכיחו שהצריכה המשותפת שלהם מכפילה את האפקטיביות של נוגדי החימצון. מאחר וענבים הם פרי עונתי, מומלץ לקנות אותם בכמויות בעונה, לרחוץ ולהקפיא בתוך שקיות זיפ-לוק - אספקה לכל השנה. ואת האוכמניות ממילא ניתן להשיג בארץ רק במצבן הקפוא, לא? ניתן להוסיף אותם ליוגורט עם טיפת דבש, ולהנות גם מהטעם וגם מהבריאות שתכף מתחילה לעלות על גדותיה.

10. פירות יבשים + גרעינים ואגוזים
זו תשלובת גרעינית מפוצצת בחומרים מזינים, וכשהם נצרכים ביחד - העיכול שלהם וספיגת החומרים המזינים טובים יותר. רק שימו לב לקלוריות, ו...לעובדה שהפיצוחים למיניהם אמורים להיות טבעיים ולא קלויים, כי אחרת הם יותר מזיקים מאשר מועילים. בחום של הקליה חומצות השומן מתחמצנות או שקורה להן משהו גרוע אחר שנשגב מבינתי, ולכן הוטל וטו על ערימות גרעיני עפולה השחורים שאני כל כך אוהבת.

אבל אתם יודעים, אין טוב בלי רע, ולכל מטבע יש שני צדדים...

לצד שילובי המזון המוצלחים יש את שילובי המזון הגרועים, שצריך להמנע מהם.
מוכנים?

קפה + ביצים
לא, לא, לא...
הפוליפנול שנמצא בקפה מפחית את ספיגת הברזל שבביצה, ובכלל מפחית את כמות הסידן בעצמותינו.

חלב + כל דבר
גם כן לא ולא.
מאחר וחלב הוא מזון מלא בפני עצמו, הוא דורש פעולה מלאה של עיכול. צריכה שלו עם כל מזון אחר מעכבת את העיכול של שניהם.

בשר + תפוחי אדמה
ממש לא.
אמנם זה צירוף קלאסי לארוחה דשנה, אבל תרחמו על "כלי העבודה" של מערכת העיכול שלכם. העמילן של תפוח אדמה מתעכל במעי הקטן, והעיכול של החלבונים של הבשר מתבצע בקיבה, כך שאכילה של שני אלה ביחד יכולה לגרום בעיות עיכול קשות ולהאיט את חילוף החומרים. החליפו את תפוח האדמה בירק מבושל...

פירות + כל דבר
נו, גם זה לא.
פירות הם מקור מצויין לויטמינים ולנוגדי חימצון, אבל הם מכילים גם חומצות שגורמות להן תסיסה בקיבה והן מעכבות את העיכול של מזונות אחרים שנמצאים בקיבה באותה עת. לכן כדאי לאכול פירות בנפרד מהארוחות, ורצוי על קיבה ריקה.

ירקות לא עמילניים + מוצרי חלב
בירקות לא עמילניים הכוונה היא למשל לעלי תרד, כרוב, כרובית, ברוקולי וכו'. החומר הכימי שנמצא בירקות האלה יכול לחסום את הספיגה של הסידן שנמצא במוצרי החלב, ורצוי להרחיק אותם זה מזה.

לסיכום

מצד אחד יש חשק להגיד - לעזאזל עם כל המחקרים, תעזבו אותנו לאכול בשקט מה שבא לנו, בלאו הכי בסוף כולנו נמות מדבר זה או אחר.
מצד שני - "האיסורים" האלה, או ההמלצות - הם לא בשמיים. טיפת תשומת לב, ואנחנו שם...
אם הרווחנו בריאות טובה - יפה, רווח נקי.
ואם לא יועיל - לא יזיק. לפחות נדע שניסינו.

וגילוי נאות - אני לא אחראית לבסיס המדעי של כל הכתוב כאן. אני לא תזונאית, כימאית, ביולוגית, רופאה, דיאטנית או כל בעלת מקצוע אחר שנוגע לדברים האלה. ה"השכלה" היחידה שיש לי בנושאי הכתבה היא מהצד של האוכלים. אבל את הנתונים אספתי מכמה מקורות שלפחות לי נראים די אמינים, ויש לי יסוד סביר להניח שהם נכונים.
חמדה גלעד

http://www.hamatkon.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב